Scenariusz jest połączeniem wiedzy ekologicznej z segregacją śmieci, która jest niezmiernie ważna w u dzieci w mlodszym wieku szkolnym.
W Krainie Wiedzy – Segregacja Śmieci
Scenografia: Na ścianie duże drzewo, na parkiecie krzewy i kępy traw wśród nich butelki plastikowe, szklane, gazety, jeden kosz na śmieci(zaśmiecony park). Do wniesienia na scenę:1) trzy duże kosze lub stojące plakaty koszy z dużymi
napisami: PAPIER, PLASTIK, SZKŁO.
2) rower, duża plastikowa zabawka
Z boku „parku” stoi grupa dzieci. Do nich podchodzi grupa ekologów- przechodzą obok parku, pokazują sobie śmieci-(wygląd naukowców – kitle, okulary, w rękach szkicowniki, lupy itp.)
Ekolog 1- Witajcie dzieci!
W Krainie Wiedzy, jak sami wiecie,
Początek każdej rzeczy na świecie.
Komputer, piłka, książka i wędka, (wylicza na palcach)
Wszystko wytwarza umysł i ręka (pokazuje na głowę i rękę)
Ekolog 2- Lecz z czasem wszystko zdarte, złamane ,
Wędruje od nas w strony nieznane.
Gdzie to przepada? I czy powraca?
Między innymi nasza to praca.
Ekolog 3- Jesteśmy ekologami!
Dziecko 1- Co to za zawód? I co on oznacza?
Ekolog 4- Odpowiemy na wszystko ciekawie
I to na naszej wyprawie.
Zapraszamy na wycieczkę do parku!
A w niej poznacie sami,
Czy i wy możecie być ekologami.
(Wszyscy przechodzą do zaśmieconego parku)
Ekolog 5- Jak tu brudno! Tyle śmieci!
Czy ktoś sprzątać umie dzieci?
Dzieci (wszystkie) - Ja, Ja, Ja.......
I w przedszkolu, teraz w szkole,
Znamy miejsce, nasze role,
Pokażemy panom zaraz
Co możemy wszystkie naraz
(Wszystkie dzieci sprzątają śmieci do jednego kosza)
Ekolog 6- Zaraz dzieci znakomicie ,
Tylko jeden błąd robicie.
Wszystkie śmieci w jednym koszu?
Ekolodzy (wszyscy)- Nasza wiedza i fach prawy
Wytłumaczą wam te sprawy!
(Wnoszą trzy duże kosze z napisami: PAPIER, PLASTIK, SZKŁO)
Ekolog 7- Segregacja, trudne słowo, (otwiera notatnik jakby cytując)
Cóż oznacza?
Ruszcie głową!
Czy na półkach w swojej szafie,
Obok swetra bułki macie?
A w łazience pasty, mydła ,
Leżeć mogą przy powidłach?
Ekolog 8- Dla porządku i wygody
Wymyślono więc przegrody.
Aby rzeczy były jedne,
W szafce, półce i regale,
Żeby ich nie szukać stale.
Dzieci (wszystkie) - Racja!
Ekolodzy (wszyscy) – A to właśnie segregacja!
(Dzieci biegną do napełnionego kosza i roznoszą śmieci do
odpowiednich koszy)
Ekolog 9- Odpad każdy, także, także (podniesiony palec)
Musi leżeć w swoim wiadrze.
Po co? Spyta ktoś w ukryciu
Dbać o butlę po tym piciu? (podchodzi do kosza ze szkłem i
Otóż łatwiej jest kolego wyciąga butelkę)
Zrobić coś z już istniejącego,
A do tego taniej, czyściej
Mniej drzew ściętych jest na papier,
Mniej prądu, węgla i wody,
Mniej na przyrodzie szkody.
Ekolog 10- Dlatego śmieci tak rozdzielone (pokazuje na trzy kosze)
Odjeżdżają – każde w swą stronę,
Do fabryk, papierni i hut,
By stamtąd wrócić znów,
W książce, rowerze, zabawce (pokazuje szkicownik, inny wprowadza rower, inny pokazuje plastikową zabawkę)
Ekolodzy (wszyscy)- W tym właśnie naszej pracy kunszt cały
Aby one tam dojechały.
A wszyscy – jak my tu zebrani
Byli po trosze ekologami.
scenariusz autoski: Dorota Niewczas- nauczycielka Zespolu Szkół nr 1 w Bełżycach